Regelement Snelschaak

Reglement Snelschaakcompetitie

Inleidende bepalingen

• Er wordt gespeeld volgens de laatste door de KNSB uitgegeven officiële vertaling van het FIDE-reglement voor partijen van 4 minuten + 3 seconden per zet per persoon per partij, voorzover dit reglement daar niet van afwijkt.
  • De competitie bestaat uit vier afzonderlijke toernooien, die gelijkelijk verdeeld over het gehele seizoen worden gespeeld.

Toernooi-opzet

• Al naar gelang het aantal deelnemers aan een bepaald toernooi stelt de wedstrijdleider het te hanteren competitiesysteem vast. De wedstrijdleider is gehouden het te hanteren systeem naar eer en geweten te kiezen, waarbij geen der deelnemers door het gekozen systeem voor- of nadelen ondervindt.

Aantekenen van bezwaar

• Indien een deelnemer aan een toernooi van mening is dat de wedstrijdleider in strijd met de reglementen gehandeld heeft en/of in strijd met het bepaalde in 3, dan kan hij of zij na afloop van het betreffende toernooi schriftelijk bezwaar aantekenen bij het bestuur. Dit bezwaarschrift dient met redenen omkleed, binnen veertien dagen aan één der bestuursleden te worden toegekomen. Indien het bestuur het bezwaar kan onderschrijven, zal in overleg naar een oplossing worden gezocht.

Puntenwaardering

• Per toernooi worden aan de hand van de eindstand punten behaald en bijgeteld voor het eindklassement. De punten die men per toernooi kan verdienen:
Klassering Aantal punten Klassering Aantal punten Klassering Aantal punten
1 25 2 22 3 20
4 18 5 16 6 15
7 14 8 13 9 12
10 11 11 10 12 9
13 8 14 7 15 6
16 5 17 4 18 3

Een speler die 21e of lager eindigt krijgt 0,5 punt.

• Indien spelers op een bepaald toernooi gelijk eindigen, dan worden de betreffende punten broederlijk gedeeld.
  • Indien een speler vanwege clubbelangen niet kan deelnemen aan een toernooi, kan de wedstrijdleider aan de betreffende speler punten toekennen, in evenredigheid met zijn overige toernooiresultaten. Spelers die om andere redenen niet deelnemen ontvangen geen punten. Deze absentie geldt echter wel als spelresultaat.
  • Het eindklassement na vier toernooien wordt opgemaakt aan de hand van de drie beste resultaten per speler. Het vierde resultaat is slechts van belang indien twee of meer spelers gelijk eindigen. In dat geval eindigt de speler met het beste vierde resultaat hoger. Als dit nog gelijk is wordt er gekeken naarling resultaat. De speler die als beste eindigt in het eindklassement, is snelschaakkampioen van de club.

Slotbepalingen

• Deelnemers dienen tijdig aanwezig te zijn. Degenen die (nog) niet afwezig zijn bij aanvang van een snelschaaktoernooi worden niet ingedeeld.
  • In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, beslist de wedstrijdleider.

Idee: Frits Meijerink, Reglement: Arnold Hoogeveen, gewijzigd en opnieuw vastgesteld door de algemene ledenvergadering d.d. 27 augustus 2010